Identyfikacja wizualna – sposób na wyróżnienie się!

Każdy profesjonalnie prowadzony biznes, powinien posiadać spójną identyfikację wizualną. Jej głównym celem jest zbudowanie komunikacji pomiędzy marką, a jej potencjalnymi odbiorcami. Tym samym tworząc go należy kierować się dogłębnym insightem, czyli zrozumieniem klientów oraz misji i wizji firmy.

Przygotowanie identyfikacji wizualnej pozwoli jednocześnie stworzyć zobrazowanie charakteru marki wraz z jej wizerunkiem. O poprawności decyduje nie tylko analiza sytuacji wewnętrznej oraz zewnętrznej. Także zastosowanie elementów, składających się na identyfikację np.: kolorystyka, typografia, elementy graficzne, pozwolą na uzyskanie szeregu korzyści.

Zalety wynikające ze spójnej identyfikacji wizualnej

To jak dana marka jest odbierana przez społeczeństwo, stanowi podstawę działania identyfikacji wizualnej. Jest to bowiem cały proces komunikacji, w którym firma przedstawia się odbiorcom, a oni sami, jako klienci umieszczają ją w danych kategoriach np. ekskluzywna, przystępna cenowo, wiarygodna, dla dzieci. Poprzez dekodowanie elementów marka podkreśla swoją pozycję na rynku. Zaświadcza ona o jakości produktów i usług, tworząc swoją wizualną reputację.

branding

Kreowanie wizerunku

Stworzony przekaz stanowi pewność, że klienci będą postrzegać markę w konkretny sposób. Wchodzą tutaj w sferę uczuć i emocji. Posługiwanie się obrazem identyfikuje i pozwala skojarzyć z czymś konkretnym np. daną porą roku, okazją, a nawet smakiem. Przykładem mogą być doskonale nam wszystkim znane produkty spożywcze jak Coca-Cola, której nie sposób pominąć podczas świątecznych zakupów. Wszystko za sprawą reklam oraz spójnej identyfikacji wizualnej, która przybliża nam rodzinny charakter marki.

Komunikacja z Klientami

Głównym celem tworzenia komunikacji wizualnej jest pozycjonowanie marki wśród szerokiego asortymentu. Rynek obfituje w usługi i produkty, których wybór jest niezmiernie trudny. Dotyczy to zarówno codziennych zakupów, jak i okazjonalnych usług. Chcąc zaistnieć, należy się zaprezentować z jak najlepszej strony. Służy temu właśnie identyfikacja wizualna. Zapoznając się z jej kolejnymi elementami, klient poznaje historię marki, jej wizję i misję, które stanowią wsparcie podczas podejmowania decyzji konsumenckich.

Wyróżnienie marki na rynku

Oprócz zaistnienia ważne jest także wyróżnienie się. Dzięki spójnej identyfikacji można utworzyć pozycję, która wpływa na renomę oraz stopień rozpoznawalności. Decydują o tym np. kolory, kształty i wzory, których zastosowanie nie pozwala pomylić marki z inną. Klient dokładnie wie co i od kogo kupuje. Jednocześnie może nie tylko rozpoznawać ulubione produkty, ale również utożsamiać się z całą marką, która np. stawia na ekologiczne rozwiązania, poprzez biodegradowalne opakowania.

drukowanie

Kiedy wprowadzić identyfikację wizualną dla marki własnej?

Szereg korzyści, które zostały zaprezentowane to jedynie kilka przykładów, które pozwolą odczuć każdej marce wyraźny wzrost w budowaniu spójnego wizerunku i pozycji na rynku. Tym samym, nie powinno się odwlekać wprowadzenia identyfikacji wizualnej dla własnej marki. Najlepiej zrobić to wraz z wejściem na rynek, jednak nie zawsze przynosi zamierzonych efektów. W tym celu należy skupić się na dogłębnym zrozumieniu problemu. Analiza pozwoli na znalezienie powodu, negatywnie wpływającego na biznes, a następnie wykluczenie go. Najlepszym sposobem będzie rebranding.

Wyraźne zmiany, odświeżenie czy naprawa?

Rebranding polega na zastosowaniu działań, mających na celu wyraźne zmiany w identyfikacji marki. Może być on sporą rewolucją, która obejmie nie tylko komunikację wizualną, ale także strategię, obejmująca również identyfikację, pozycjonowanie itp. Dotyczy przypadków, które potrzebują dogłębnych zmian, pozwalających na zyskanie nowego, świeżego wizerunku. Może to wynikać ze słabej zapamiętywalności oferty lub utrata przychylności klientów. Powodów jest wiele, jednak każdy z nich wymaga wymaga zastosowania rebrandingu.

Z mniejszym obszarem działań wiąże się lifting, który najczęściej stosowany jest w celu odświeżenia elementów, które nie są już aktualne. Wynika to ze zmian systemowych oraz społecznych, nie pozwalających już na odczytywanie elementów kodu wizualnego.

Chcąc dostosować się do współczesnych realiów, należy poddać się ewolucji, która pozwoli na ponowne zbudowanie odpowiedniej pozycji marki. Jeżeli któryś z elementów wizualnych nie działa, należy go poprawić, tak aby odbiorcy poprawnie identyfikowali markę.

Chcąc zarówno stworzyć identyfikację wizualną od podstaw, jak też poddać rebrandingowi lub liftingowi, warto udać się po pomoc do profesjonalistów w tym zakresie. Zapewnią oni o spójnym stworzeniu systemu, który zapewni o poprawnym odczytaniu marki, a także estetycznym zaprezentowaniu jej oferty. Poszukując firmy do stworzenia identyfikacji wizualnej w Katowicach, należy zwrócić uwagę na wieloletnie doświadczenie, które obfituje w wiele pomyślnych realizacji. W Adatto świadczymy kompleksowe usługi, które gwarantują najwyższą jakość. Nie tylko zaprojektujemy, ale także zajmiemy się sprawną realizacją. Sprawdź co dla Ciebie przygotowaliśmy.